P040
Inglês / English (EN): From pain to method
Espanhol / Spanish (ES): Del dolor al método

Coordenador / Coordinator:
Pietro GALEOTTI
Università di Bologna
pietro.galeotti@studio.unibo.it

Co-coordenador / Co-coordinator (se aplicável, não obrigatório / if applicable, not mandatory):

Debatedor / Discussant (se aplicável, não obrigatório / if applicable, not mandatory):

Língua principal / Main language: Inglês / English (EN)
Língua complementar / Complementary language: Espanhol / Spanish (ES)
Língua de trabalho preferencial (não exclusiva) / Prefered working language (not exclusive): Espanhol / Spanish (ES)


Detalhes do painel na língua principal / Panel details in main language

Título / Title
From pain to method

Resumo curto / Short abstract
The nature of this intervention is to investigate the pain as an essential tool for field practice. Starting from the analysis that Georges Devereux and Franco Basaglia accomplished during their lives in the last century, and combining their reflection-practice on anxiety and disturbed behaviors (condotte perturbate), we will try to investigate how the disturbed element is essential for the meeting and I find it in ethnographic research. Pain will therefore no longer be a stigma element but an essential element for the growth and joy of the encounter.

Resumo longo / Long abstract
We do not know if Franco Basaglia has ever read Georges Devereux during the years of manicomial liberation, but what is certain is that both anthropologists came to similar positions about the encounter with the Other. Devereux and Basaglia share a similar personal story, albeit different, but essential for their sensitivity and overcoming pain in research. Such pain-anxiety-perturbation, however, is never felt by the two anthropologists as negative for research, but rather the prime driver for knowledge and access to human care. In short, the legacy that anthropology must reflect is to understand, just as Devereux said, how to reintroduce “Life in the Life sciences”, as it is not a single discipline, but open to multiple interpretations about not a phenomenon but man. Therefore, as Basaglia tells us, the perturbed conduct allows a complete vision of the discomfort of the other in order to fully understand, and not judge. In conclusion, it is essential to understand how to broaden the identity towards a “deterritorialized” of multiple identities, in which the researcher-researcher always fights between pain and overcoming it, not only in the name of research but also for the joy of meeting.


Detalhes do painel na língua complementar / Panel details in complementary language

Título / Title
Del dolor al método

Resumo curto / Short abstract
La naturaleza de esta intervención es investigar el dolor como una herramienta esencial para la práctica de campo. A partir del análisis que Georges Devereux y Franco Basaglia realizaron durante sus vidas en el siglo pasado, y combinando su práctica de reflexión sobre la ansiedad y las conductas perturbadas (condotte perturbate), trataremos de investigar cómo el elemento alterado es esencial para la reunión y el encuentro en la investigación etnográfica. Por lo tanto, el dolor ya no será un elemento de estigma, sino un elemento esencial para el crecimiento y la alegría del encuentro.

Resumo longo / Long abstract
No sabemos si Franco Basaglia alguna vez ha leído a Georges Devereux durante los años de la liberación manicomial, pero lo cierto es que ambos antropólogos1 han llegado a posiciones similares sobre el encuentro con el Otro. Devereux y Basaglia comparten una historia personal similar, aunque diferente, pero esencial para su sensibilidad y superación del dolor en la investigación. Sin embargo, esta pain-anxiety-perturbation nunca es captada por los dos antropólogos como negativa para la investigación, sino como el principal impulsor del conocimiento y el acceso al cuidado humano. En resumen, el legado que debe reflejar la antropología es comprender, como dijo Devereux, cómo reintroducir “La vida en las ciencias de la vida”, ya que no es una disciplina única, sino que está abierta a múltiples interpretaciones sobre el hombre. Por lo tanto, como nos dice Basaglia, la conducta perturbada permite una visión completa de la incomodidad del otro para comprenderlo completamente. En conclusión, es esencial entender cómo ampliar la identidad hacia un “desterritorializado” de múltiples identidades, en el que el investigador-investigado siempre lucha entre el dolor y la superación, no solo en nombre de la investigación, sino también por la alegría de encuentros.