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Inglês / English (EN): The invisible politics of crafting the human body
Português / Portuguese (PT): As políticas invisíveis no artesanato do corpo humano
Coordenador / Coordinator:
Luciana LANG
University of Manchester
luciana.lang@manchester.ac.uk
Co-coordenador / Co-coordinator (se aplicável, não obrigatório / if applicable, not mandatory):
Carole MYERS
University of Manchester
carole.myers@postgrad.manchester.ac.uk
Debatedor / Discussant (se aplicável, não obrigatório / if applicable, not mandatory):
Língua principal / Main language: Inglês / English (EN)
Língua complementar / Complementary language: Português / Portuguese (PT)
Língua de trabalho preferencial (não exclusiva) / Prefered working language (not exclusive): Inglês / English (EN)
Detalhes do painel na língua principal / Panel details in main language
Título / Title
The invisible politics of crafting the human body
Resumo curto / Short abstract
This panel explores the crafting of bodies and the hidden motives that influence the conceptualisation and representation of transformed versions of human models. We discuss the condition of being human through material means, and the actual and conceptual crafting of this socio-natural product.
Resumo longo / Long abstract
This panel invites presentations that explore the crafting of human bodies and the hidden motives that influence the conceptualisation and representation of transformed versions of human models. We would like to discuss the condition of being human through material means, which involves not only the crafting of ones vision but also a conversation with the concepts of nature and culture. The socio-natural product may become visible in interventions and manipulations of the body, such as cosmetic surgery, fashion, beauty practices and fitness regimes; or in the crafting of human-like objects, such as dolls, superheroes, folkloric characters, and religious artefacts. The panel is interested in how aesthetics may reinforce or subvert power relations, and how gendered and racialised stereotypes inform the crafting of human bodies. Central to this discussion are issues such as commodification, social mobility, ethics, heritage, and the politics that underpin the revaluation of the final product. How blurred are the lines between reinforcing stereotypes and preserving material culture? How can social researchers address concepts such as freedom and ethics when original features are erased from a social and biological body? What can these crafted beings, whether real or fake, reveal?
Detalhes do painel na língua complementar / Panel details in complementary language
Título / Title
As políticas invisíveis no artesanato do corpo humano
Resumo curto / Short abstract
Este painel explora o artesanato de corpos e os motivos que permeiam e influenciam a conceitualisação e representação de versões transformadas de modelos humanos. Iremos discutir a condição humana por meios materiais, assim como o fazer conceitual e real desse produto sócio-natural.
Resumo longo / Long abstract
Este painel convida trabalhos que explorem o artesanato de corpos, assim como os motivos que influenciam a conceitualisação e representação de versões trabalhadas de modelos humanos. Iremos discutir a condição humana por meios materiais, desde o processo criativo que induz o fazer até o engajamento intelectual com os conceitos de natureza e cultura. O produto socio-natural resultante deste processo torna-se visível nas intervenções e manipulações do corpo, como em casos de cirurgia plástica, práticas de beleza e dietas; ou no artesanato de formas humanas, tais como bonecas, super-heróis, personagens folclóricos e imagens religiosas. Propomos um debate sobre as maneiras pela qual a estética reforça ou subverte relações de poder, e uma análise crítica de como estereótipos raciais e/ou de gênero informam o artesanato de corpos humanos. Comodificação, mobilidade social, ética, patrimônio, e as políticas que alinhavam a revalorização do produto final são possíveis questões que emergem nesta discussão. Quais são os limites entre a lógica que reforça estereótipos e aquela que preserva a cultura material? Como que cientistas sociais podem abordar conceitos como liberdade e ética quando traços originais são apagados de um corpo social e biológico? O que revelam essas criações sejam elas reais ou artificiais?